Tidigare‎ > ‎

NNB10 Fysik B

 
Lektionsanteckningar
Tisdag 28/5
Kompletteringsprov kl.15-17 i A33+34


Onsdag 15/5 OBS! Vi börjar kl.10.10
Idag ska vi förbereda oss inför torsdagens laborationen på Vetenskapens hus om Fotoelektrisk effekt.

Fotoelektrisk effekt (Photoelectric effect)
På s.371-374 kan du läsa om det som gav Einstein Nobelpriset i fysik år 1921. Eller så tittar du på den här sköna snubben som förklarar vad det handlar om:


Tider torsdag 16 maj
  • kl.9.20-10.50  Grupp 1, ca.16 elever
  • kl.11-12.30     Grupp 2, ca.16 elever

Plats

HÄR hittar du en vägbeskrivning




Kursprov
8/5  kl. 8-12 i AULAN
De få lektioner som är kvar innan den 8/5 kommer vi att ägna åt repetition. Provet omfattar kapitel 1-10 (s.7-333) och HÄR hittar du gamla kursprov.


Torsdag 2/5
Repetition
Idag repeterar vi bl.a Enkel harmonisk svängning och Rörelsemängd.

Enkel harmonisk svängning (klicka på bilden)



Torsdag 25/4
Det kan vara bra att göra en planering för hur du ska repetera inför kursprovet. Då kan du t.ex. använda den mall (klicka på bilden så hittar du den) som jag har börjat fylla i. Fyll i resten själv. På det sättet kan du få en översikt över hur mycket du behöver göra varje dag för att hinna med allt. I kolumnen frågor kan du fylla i det som du kör fast på. Mejla mig dessa frågor innan lektionen nästa vecka så kan vi ta upp det i helklass.



Torsdag 11/4
Ljusets hastighet och Tidsdilatation
Hur gör man för att få tiden att gå långsammare? Läs s.108-113 och gör dessa uppgifter:
HÄR hittar du dagens genomgång. Minute Physics är så bra att jag inte kan låta bli att lägga in ett klipp om Einsteins speciella realtivitetsteori.
 
  
 
Torsdag 28/3
Repetition inför NP
Idag börjar vi repetera inför det nationella provet. HÄR hittar du gamla prov.

 
Onsdag 27/3
Filmfestival och Provet
 
 
Onsdag 20/3
Fysik på minuten
En av mina förebilder, Minute Physics, spelar in fysikfilmer som ingen annan. Här är ett exempel:


Uppgift
Som avslutning på kärnfysik ska ni nu spela in egna filmer, max 2 minuter långa, som ska handla om och förklara något av det som står i kapitlen 3.5-3.8. Arbeta i samma grupper som när ni gjorde elmotorerna och gör en film per grupp. Hur ni filmar spelar inte så stor roll, bara det blir korrekt och coolt. Ni har både dagens och torsdagens lektion på er. Onsdagen 27/3 tittar vi på de klara filmerna

Förslag på filmtitlar:
  • När blir strålningen farlig?
  • Vad menas med stråldos?
  • Hur orsakar strålning cancer?
  • Fission och fusion
  • Hur funkar kärnkraft?
  • Kärnkraftsolyckor och strålning
  • Hur funkar en atombomb?
  • Vad händer i solen?
  • Partiklar och antipartiklar
  • Cern
  • Leptoner och kvarkar
  • Växelverkan och kraftpartiklar
Ni kan förstås välja en egen titel eller något angränsande ämne. Det viktiga är att ni väljer något som ni tycker är intressant! Kom ihåg att allt ni visar kan användas till er fördel.



PROV kap.2-3 (s.49-96)
Tisdag 19/3 kl.8-11 i AULAN ÖVRE
 
Följande uppgifter har vi jobbat med:
  • 2.01-2.20, 2.31-2.37
  • 3.01-3.26, 3.51-3.58
 
Torsdag 14/3
Repetition
 
 
Torsdag 7/3
Problemlösning och begreppsfrågor
Idag jobbar vi med två begreppsfrågor och uppgifterna 3.19-3.26.
 
 
Onsdag 6/3
Radioaktivt sönderfall
Läs s.90-96 och titta på filmerna:
  • Alfasönderfall
  • Betaminus-sönderfall
  • Betaplus-sönderfall
som du hittar HÄR.
 
Dimkammare
Hur man kan detektera strålning.
 
 
 
Torsdag 21/2
Laboration
Hur mycket bly behövs för att stoppa gammastrålning?
 
 
Stämmer resultatet?
Nedan ser du resultatet från en tidigare laboration. Kontrollera beräkningarna (hur gjorde de?) och utför sedan en egen mätning för att kontrollera resultatet som denna grupp fick.
 
 
Onsdag 20/2
Enkla kärnrekationer
Läs s.84-90 noga och titta på filmerna:
  • Kärnreaktioner och massenergi
  • Massan per nukleon
  • Frigjord energi
som du hittar HÄR. Gör uppgifterna 3.11-3.18.
 
 
Fission och Fusion
 
 
Torsdag 14/2
Atomkärnan
Läs om atomkärnans beteckningar på s.81-83 och titta på filmen:
  • Atomkärnans beteckningar
som du hittar HÄR. Vi jobbar med 3.08-3.10.
 
Klar? 
Klicka på bilden och titta på filmen om elektricitetens historia. Teslaspolen dyker upp!
 
 
 
Onsdag 13/2
Radioaktivitet
Läs s.75-80 och titta på filmen:
  • Sönderfallslagen ur Halveringstiden
  • Aktivitetslagen
som du hittar HÄR. På lektionen jobbar vi bla. med uppgifterna:
  • 3.01-3.07
 
Teslaspolen
Någon frågade vad det var.
 
 
 
Torsdag 7/2
Problemlösning
 
 
 
Onsdag 6/2
Emission och absorption
Läs s.63-68 till dagens lektion. HÄR hittar du olika ämnens emissionsspektrum.
 
 
Torsdag 31/1
Problemlösning
Jobba med uppgifterna 2.06-2.15
 
Så fungerar vätelampan
Klicka på bilden så får du upp en JAVA-simulering (funkar inte på iPad).
 
Neon Lights & Other Discharge Lamps
 
 
Onsdag 30/1
Kvanthypotesen och Bohrs atommodell
På laborationen i torsdags såg vi hur det rosa-aktiga ljuset från en vätelampa i själva verket bestod av fyra olika färger. Idag ska vi titta på hur Bohr förklarade dessa färgers uppkomst. Läs s.54-63 och titta på filmen
  • Bohrs atomodell
  • Energienheten elektronvolt

som du hittar HÄR. På lektionen jobbar vi bla med uppgifterna 2.06-2.15.

 
 
Torsdag 24/1
Laboration Vätets spektrum
Läs s.54-55 till idag.
 
 
 
Onsdag 16/1
2 problem med Rutherfords atommodell
Läs s.49-53 till idag.
 
Elektromagnetiskt spektrum HÄR
 
 
Tisdag 15/1
Rutherfords atommodell - ett solsystem i miniatyr
Om man kunde suga ut tomrummet ur atomerna i en människas kropp skulle hen sjunka ihop till ett sandkorns storlek, men väga lika mycket. Till idag ska motorfilmerna vara klara. Skicka en länk med filmen till mig.
 
 
 
 
Onsdag 9/1 + Torsdag 10/1
Elmotorn
Er uppgift är att göra en liten film om hur man bygger en enkel elmotor och i filmen förklara hur den fungerar. Målgruppen är elever på lågstadiet. De ska titta på era filmer, förstå hur en motor funkar och själva kunna bygga en liknande. 
 
Planera:
  1. genomförandet. HÄR är en instruktion.
  2. hur ni ska förklara och filma.
  3. hur ni ska publicera filmen.
Material
  • Lackerad koppartråd
  • Gem eller spikar
  • Magneter
  • Sladdar
  • Krokodilklämmor
  • Spänningskälla (Kub eller 9V batteri)
  • Träplatta eller frigolit
  • Mer?
Ett enklare alternativ
 
 
Måndag 10/12
Prov igen
Idag kommer ni att få samma 10 frågor igen. Varje fråga kan ge en poäng vilket innebär att maxpoängen blir 20 (onsdag+måndag). Följande betygsgränser gäller:
  • G:   10p + godtagbar motivering på en fråga.
  • VG: 16p + fullständig och korrekt motivering på en fråga.
På måndag får du veta vilken fråga som ska motiveras. Det innebär att det inte räcker med 10 p för godkänt. Du måste också kunna motivera dina svar. 
 
 
 
Onsdag 5/12
PROV Induktion
Provet omfattar s.304-323 och uppgifterna 10.01-10.16. Däremot kommer provet endast innehålla flervalsfrågor vilket innebär att tonvikten ligger på begreppsförståelse. I vissa av uppgifterna kan beräkningar dock vara nödvändiga. Ett sätt att jobba med begreppsfrågor är att titta på följande uppgifter:
  • 10.19-10.24, 10.27, 10.32-10.37


Måndag 3/12
Repetition


Onsdag 28/11
Transformatorn
Den stora klumpen på datorsladden.
 
 
 
Måndag 26/11
Växelspänning
Läs s.317-323 och titta på filmerna:
  • Växelspänning
  • Växelspänning - ett exempel
  • Växelström
som du hittar HÄR. Vi kommer dock börja lektionen med frågan nedan.
 
 
Onsdag 21/11
Begreppsfrågor
Idag jobbar vi med responssystemet.
 
 
Måndag 19/11
Faradays induktionslag
Teorin bakom experimentet i filmen nedan hittar då på s.316. Men för att alls greppa fenomenet bör du läsa s.312-316 och titta på filmerna
  • Magnetiskt flöde
  • Faradays induktionslag
  • Faradays induktionslag EXEMPEL
som du hittar HÄR innan lektionen. Lägg dock märke till att boken har med ett minustecken i Faradays induktionslag som jag inte har med. På lektionen jobbar vi med u.10.07-10.12.
 
 
 
Torsdag 15/11
Laboration Induktion
För att kunna förstå vissa delar av laborationen kan det vara nödvändigt att titta på filmerna
  • Magnetiskt flöde
  • Faradays induktionslag
som du hittar HÄR. Men du behöver inte titta på dem i förväg.
 
 
 
Måndag 12/11
Induktion
Läs s.305-312 och gör uppgifterna 10.01-10.03 innan måndagens lektion. Titta också på filmerna:
  • Inducerad spänning
  • Inducerad spänning i ett flygplan
som du hittar HÄR. På lektionen jobbar vi med uppgifterna 10.04-10.06 och några begreppsfrågor.
 
 
 
Tisdag 23/10
PROV kl.15-17 i AULAN
Provet omfattar Elektriska och Magnetiska fält, kap. 8 och 9. Däremot ingår inte kap.7 den här gången. I planeringen i menyn till höger hittar du alla filmer och uppgifter som vi har jobbat med i boken.  
HÄR hittar du repetitionsuppgifter med facit.

 
 
Onsdag 17/10 och Måndag 22/10
Repetition

 

Måndag 15/10
Problemlösning
Idag jobbar vi med begreppsfrågor och fortsätter sedan med uppgifterna
  • 9.15-9.20, 9.42, 7 och 8 på s.303
 
Torsdag 11/10
Laboration
Hur mycket väger en elektron?
 


Onsdag 10/10
Magnetfält runt strömledare
Läs s.287-291 och gör uppgifterna 9.15-9.19 till idag. 
  • Magnetfält runt ledare
  • Kraft mellan ledare
  • Strömspole
som du hittar HÄR.
 
Scrap yard magnet
 
 
 
Måndag 8/10
Örstedt och Faraday
Vi kommer att börja lektionen med att titta på dessa fantastiska klipp.
 
Del 1 
 
Del 2
 
 
  
Onsdag 3/10
Korsande fält och Masspektrometri
Läs s.281-286 och titta på filmen
  • Korsande fält och Masspektrometri
som du hittar HÄR.
 
 
Måndag 1/10
Laddade partiklar i magnetfält
Kraften på en ledare är oberoende av vilket ämne den är gjord av. Det tyder på att den magnetiska kraften verkar på de elektriska laddningarna som strömmar i ledaren. Läs s.279-281 (inte Korsande fält) och titta på filmen:
  • Laddade partiklar i magnetfält
som du hittar HÄR.
 
 
 
Torsdag 27/9
Laboration
Bestäm magnetfältets styrka.
 
 
 
 
 
Måndag 24/9
Strömledare i magnetfält
Jag är bortrest så det blir självstudier idag. Jobba med uppgifterna 9.03-9.07 och titta gärna på filmen:
  • Strömledare i magnetfält
som du hittar HÄR. För att få NÄRVARO på dagens lektion krävs att du besvarar de två frågorna nedan. HÄR lämnar du dina svar.

Fråga 1

Fråga 2




Onsdag 19/9
Strömledare i magnetfält
Idag blir det föreläsning på lektionen! Vi (jag) kommer att prata om teorin på s.276-278. Jobba sedan med uppgifterna 9.03-9.07.

Demonstrationen





Måndag 17/9
Elektrisk potentiell energi
Läs s.263-264 och titta på filmen
  • Elektrisk potentiell energi

som du hittar HÄR. Fundera på följande fråga när du förbereder dig inför lektionen.


Laboration
Magnetfält


Onsdag 12/9
Laddade partiklar i elektriska fält
Läs s.259-262 och titta på filmen:
  • Laddade partiklar i elektriska fält
som du hittar HÄR. Fundera på följande fråga medan du läser:
  • Är det sant att två partiklar med olika massa, men med samma laddning, får lika stor kinetisk energi när de accelereras av samma spänning?  
 

 
Måndag 10/9
Problemlösning
Vi har jobbat på så bra att vi kan stanna upp och ägna oss åt problemlösning idag. Vi kommer bland annat att jobba med uppgifterna
  • 8.06, 8.08, 8.11
och lite mer. INGEN NY FILM TILL IDAG ALLTSÅ!
 
Uppgift 8.11
Klicka på bilden för ett större format.


OBS!
HÄR
kan du svara på frågan nedan.


Elektrisk pendel
 
 
Onsdag 5/9
Elektrisk fältstyrka
Läs s.254-258 innan onsdagens lektion. Fundera på vilket av följande påståenden som inte stämmer medan du läser:
  1. Elektriska fält följer superpositionsprincipen.
  2. Tangenten till en elektrisk fältlinje i en punkt visar vilken riktning fältet har just där.
  3. Ju tätare det är mellan fältlinjerna ju starkare är det elektriska fältet.
  4. Den elektriska kraften på en laddad partikel har alltid samma riktning som fältlinjerna.
Titta även på följande filmer:
  • Elektriska fält
  • Homogent elektriskt fält

som du hittar HÄR. 

Elektriskt fält runt dipol


Måndag 3/9
Elektriska fält
Läs s.249-253 innan måndagens lektion. Titta även på filmen:
  • Laddningar och elektriska krafter
som du hittar HÄR.
 
Elektricitet
När vi ska börja med elektricitet igen måste vi ju plocka fram den här.
 
 
Onsdag 29/8
Gravitationsfält och satelliter
Läs s.236-241 innan lektionen. Titta även på filmerna
  • Gravitationsfält
  • Satelliter och Newtons gravitaionslag
som du hittar HÄR.

Från antagningsprovet till KTH
 
En följdfråga


Tisdag 28/8
Keplers lagar och Newtons Gravitationslag
Läs s.229-236 innan lektionen. Som ett komplement till dessa sidor kan du titta på filmerna:
  • Keplers lagar
  • Newtons gravitationslag

som du hittar HÄR. Vill du ha ett värde på konstanten i Keplers tredje lag hittar du det HÄR.

 
 
 
Onsdag 30/5
Laboration
Lagen om rörelsemängdens bevarande.
 
 
 
Fredag 25/5
Stöt
Läs s.208-215 och lös uppgift 6.11. Gör sedan klart följande påbörjade problem (lös ekvationssystemet) och ta reda på sambandet mellan v, u1 och u2. Stämmer svaret med det du ser i videon under problemet?
 
 
Två likadana kulor
 
 
Torsdag 24/5
Lagen om rörelsemängdens bevarande
Läs s.203-208 och titta på filmen:
  • Lagen om rörelsemängdens bevarande
som du hittar HÄR. Tll nästa lektion ska uppgifterna 6.07-6.10 vara klara.
 
 
Onsdag 16/5
Rörelsemängd och Impuls
Läs s.197-203 och titta på filmerna:
  • Rörelsemängd och Impuls
  • Fotbollen
som du hittar HÄR. På lektionen kommer vi bl.a. jobba med uppgiftern 6.01-6.06.
 
Mätresultat


Torsdag 10/5
Vågrät- och lodrät cirkelrörelse
Läs s.184-188 och titta på filmerna:
  • Vågrät cirkelrörelse
  • Lodrät cirkelrörelse

som du hittar HÄR. Gör sedan uppgifterna 5.17-5.22.

 
 
Torsdag 3/5
Centripetalacceleration och Centrifugalkraft
Varför måste Stella hålla i sig hårdare när hon drar in armarna mot mitten?
 
Idag kommer vi att jobba med teorin på s.179-184 och uppgifterna: 5.24, 5.13, 5.14, 5.15, 5.16. 
 
 
 
 
Onsdag 2/5
Centripetalacceleration - Laboration
Mycket märkliga saker händer vid cirkelrörelser. HÄR hittar du en film om centripetalacceleration.
 
 
 
PROV torsdag 26/4  kl.13.45-15.05  i Musiksalen
Mer info om provet hittar du HÄR.
 
 
Fredag 20/4
Hur funkar det?
 


Onsdag 18/4
Laboration Angry Birds
Går det att räkna ut hur man ska "vinkla" fågeln för att träffa där man vill? Fågelns utgångshastighet hittar vi HÄR och skalan hittar vi HÄR.


Vinkeln vid kaströrelse
 

 
Torsdag 5/4
Problemlösning Kaströrelse
Idag jobbar vi med uppgifterna 5.05-5.06, 5.08-5.12. Sidorna och filmerna till dessa sidor hittar du under fredag 30/3 och onsdag 4/4. Om du inte tittade på filmen "Sned kaströrelse Teori" under gårdagens LAB kan det vara lämpligt att göra det innan torsdagens lektion.
 
Simulering kaströrelse (klicka på bilden, funkar dock ej på iPad)
 
 
 
Onsdagens LAB
 
Och så gick det



Onsdag 4/4
Laboration Var ska hinken placeras?
Uppgiften ser ut precis som den i videon nedan men vi kommer att skjuta kulan ut genom ett fönster på andra våningen. Var ska hinken placeras för att fånga upp kulan? Teorin bakom denna uppgift hittar du på s.174-178 och i filmen:
  • Sned kaströrelse Teori
som du hittar HÄR.
 
 
  
Fredag 30/3
Kaströrelse
 
Teori
Läs s.172-173 och gör uppgifterna 5.05-5.06. Det finns två filmer till dessa sidor:
  • Vågrät kaströrelse
  • Vågrät kaströrelse Teori
som du hittar HÄR. Beräkna sedan var Einstein ska placeras (på lektionen). 
 
 
 
Arbete, energi 
Läs s.153-156 och titta på filmen:
  • Vektorer, arbete och energi

som du hittar HÄR innan tisdagens lektion. På lektionen jobbar vi med uppgifterna 4.25-4.28.  

 
 
Fredag 23/3
Newtons andra lag forts.
Idag går vi igenom och gör klart några av uppgifterna 4.18-4.24. Teorin hittar du på s.148-152 och filmerna, om du inte redan sett dem, till dess sidor är: 
  • Newtons andra lag på vektorform
  • Två exempel på Newtons andra lag

som du hittar HÄR.



Onsdag 21/3
Laboration - Ta med din iPad!
Idag kommer vi att använda apparna "Skitch" och "Evernote", så installera gärna dem i förväg på din iPad (de är gratis).
 
Friktionskoefficient för din sko
Bestäm friktionskoefficienten mellan din sko och en träplatta genom att placera skon på plattan och sedan vinkla den. Vid en viss vinkel börjar skon glida ner. Använd Newtons första lag och den vinkel när skon börjar glida för att bestämma friktionskoefficienten.
 
 
Rapport
En laborationsrapport ska skrivas på din iPad och innehålla följande:
  • En beskrivning av uppgiften och hur du ska lösa den (se ovan)
  • En bild på experimentet (skon)
  • En bild som visar kraftern på skon
  • En kort teoridel
  • Mätvärden (vinkeln och skons massa)
  • Beräkningar
  • Tydlig redovisning av resultatet (friktionskoefficient)
  • Egen kommentar
Du kan t.ex. använda Skitch och Evernote.
 
Bild från labben
 
 
Fredag 16/3
Newtons andra lag på vektorform...
är nog att det samband som vi kommer att använda mest i hela fysik B. Läs s.148-152 och titta på filmerna:
  • Newtons andra lag på vektorform
  • Två exempel på Newtons andra lag

som du hittar HÄR innan fredagens lektion. På lektionen jobbar vi med uppgifterna 4.18-4.24.

 
Torsdag 15/3
Inga filmer till idag
Den här lektionen kommer vi att göra något helt annat.
 
 
Fredag 9/3
Newtons första lag
Läs s.144-147 och titta på de tre filmerna:
  • Newtons första lag i vektorform
  • Newtons första lag - Föremål i vila
  • Newtons första lag - Föremål i rörelse
som du hittar HÄR innan tisdagens lektion. Dessutom ska du fundera på vad svaret till frågan som ställs i filmen nedan kan vara. Tips! Kolla de tre filmerna ovan... På lektionen kommer vi bl.a. att jobba med uppgifterna 4.12-4.16.



 
Torsdag 8/3
Kraftvektorer
Innan torsdagens lektion ska du läsa s.140-144 och titta på de två filmerna:
  • Kraftvektorer
  • Exempel på komposantuppdelning
som du hittar HÄR. Det blir svårt att hänga med på lektionen om du missar filmerna! Förutom ett experiment kommer vi att jobba med uppgifterna 4.08-4.11.
 
Komposanter
 
 
  
Onsdag 7/3
Laboration Resultantkraft
Kan man ersätta två krafter mot en enda som har samma verkan?
 
 
Torsdag 23/2
Rätlinjig rörelse och Vektorer
Läs s.131-139 och titta på filmerna:
  • Linjär rörelse Repetition
  • Vektorbegreppet
som du hittar HÄR. På fredagens lektion jobbar vi med uppgifterna 4.01-4.07. Dessutom ska vi jobba med problemet om kulan som skjuts rakt upp.
 
Hur högt upp kommer kulan?
I filmen startar jag tidtagningen i samma ögonblick som kulan skjuts iväg. När kulan slår i marken stoppar jag klockan.
 
 
Onsdag 22/2
Laboration
Idag ska vi titta på hur man i fysik kan beskriva en rörelse i detalj.
 
Minnesanteckning 
 
Fredag 17/2
Hemstudier
Använd lektionen till att gå igenom lösningarna till provet. Du hittar dem HÄR.
 
Torsdag 16/2
PROV Vågor 
HÄR hittar du mer info om provet.
 
Vågor i vardagen
Vinden blåser in genom dörren och skapar vågor i gardinen. Odengatan 20120210.
 
 
Fredag 10/2
Fräna experiment
 
 
 
Torsdag 9/2
Ljus
Läs kap.1.5 s.28-37 om ljus och titta på filmen med samma namn. Den finns under vågor till höger. Besvara sedan följande fråga: 
 
Vilken våglängd har det röda laserljuset i filmen?
Anm. Avståndet mellan öppningarna är svårt att se men det är 0,15mm, dvs  d = 0,15mm.
 
 
Onsdag 8/2
Ljud
Innan onsdagens laboration bör du läsa s.22-27 och titta på filmerna Ljud, Stående longitudinella vågor och Stränginstrument som finns under länken Vågor till höger. Dessutom ska du försöka besvara frågan som ställs i filmen:
 
 
Laboration Stående vågor
 
  1. Variera frekvensen tills det skapas en stående våg i tråden.
  2. Beräkna vågens hastighet i snöret vid denna frekvens.
  3. Variera frekvensen och skapa fler stående vågor. Anteckna frekvensen och beräkna vågens hastighet i snöret för varje stående våg. Vilka mönster ser du?
  4. Undersök om vågkällans amplitud påverkar vågens hastighet i snöret.
  5. Hur hänger vågens hastighet ihop med belastningen på tråden respektive trådens längd?
 
 
  
Fredag 3/2
Vågor
Idag fortsätter vi med och gör klart uppgifterna (de som är märkta med x) i häftet "Vågor".
 
 
Torsdag 2/2
Reflektion mm
Eftersom fredagens lektion blev inställd så gäller det som står under 27/1 till torsdagen 2/2 istället.
 
Stående våg i ett snöre
 
Fredag 27/1
Reflektion, brytning och andra vågfenomen
Läs s.15-22 och besvara fråga 1 och 2 nedan. Under "Vågor" till höger hittar du filmer till dessa sidor. Ovanför varje film står det en sidhänvisning.
 
Fråga 1
 
Fråga 2
 
 
Torsdag 26/1
Vågor och Svängningar
Jobba med kap.1.1 vågor och svängningar s.7-14 innan torsdagens lektion. Under länken vågor till höger hittar du en teorigenomgång.  Dessutom ska du besvara följande frågor:
  1. Titta på videon nedan och bestäm viktens frekvens, period och amplitud.
  2. Bestäm en matematisk funktion som beskriver viktens avvikelse från jämviktsläget (extrauppgift).
  3. Gör uppgift 1.04 på s.41
Enkel harmonisk svängning